Jak začít s marketingem 4/5 – produktové a další PPC kampaně v Google Ads a v Skliku

Google Ads je největším zdrojem tržeb českých e-shopů a dokáže přinést víc objednávek než neplacené vyhledávání na Google. Stejně tak Sklik vám může třeba díky retargetingu vydělat víc než Seznam organic. Jak s nimi začít?

Google Ads (dříve Google AdWords)

Doporučený postup spuštění inzerce:

Zaregistrujte se nejlépe přes stejný e-mail, přes který se přihlašujete do Google Analytics. Když po vás bude chtít Google Ads při registraci založit rovnou první kampaň, založte ji. A po dokončení ji hned pozastavte, nebo rovnou smažte.

Vyplňte fakturační údaje, doplňte platební metodu a pokud jste zvolili předplácení kreditu, nabijte na účet aspoň 1.000 Kč.

Propojte účet s Google Analytics (Nástroje – Připojené účty – Google Analytics – Podrobnosti) a naimportujte cíl Transakce, což jsou objednávky změřené v Google Analytics i s tržbami.

Přidejte konverzi (Nástroje – Konverze – Import – Google Analytics a vybrat Transakce), abyste i v Google Ads viděli, jak úspěšné jsou jednotlivé kampaně, sestavy, reklamy či klíčová slova.

Začněte produktovou kampaní (Shopping Ads). Tato kampaň přináší nejvíc objednávek a když se vám podaří propojit e-shop, Merchant Centrum a Google Ads, tak je i poměrně jednoduché ji nastavit tak, aby byla zisková.

Produktová kampaň potřebuje data z Google Merchant Centra, kde si nejdřív vytvořte účet nejlépe přes stejný Google účet, na kterém máte Google Analytics i Google Ads. V Merchant Centru pak musíte ověřit vlastnictví domény, což je velmi snadné, pokud máte na stejném Google účtu i Analytics. A nastavte propojení na správný účet v Google Ads (Nastavení jsou tři tečky nad sebou vpravo nahoře – Propojení účtů).

Do Merchant Centra vložte XML feed, který najdete v administraci e-shopu (v Shoptetu přes Propojení – Google – Nákupy – XML feed). Zvolte Plánované načtení dat někdy v noci např. ve 4 hodiny ráno, kdy již budete mít jistě hotové všechny úpravy produktů z předchozího dne.

Přihlašte se do Google Ads a přidejte (zkontrolujte) propojení s Merchant Centrem (Nástroje – Připojené účty – Google Merchant Center – Podrobnosti).

Vytvořte kampaň s typem Nákupy a volbou Standardní kampaň v Nákupech Google. Chytrá kampaň v Nákupech mívá super výsledky, ale musí mít desítky konverzí (objednávek), aby fungovala správně a vydělávala vám peníze. Do názvu dejte „SA“, ať je zřejmé, o jaký druh kampaně se jedná. Z cenových nabídek pro začátek doporučuji Ruční CPC a zatržení volby „Zvyšte počet konverzí pomocí vylepšené CPC“. Rozpočet záleží na tom, kolik jste ochotní utráce denně. Můžete ho kdykoliv v budoucnu zvýšit. Ostatní volby můžete nechat, jak jsou přednastavené. Na další stránce pak doplníte název sestavy např. „Všechny produkty“ a zvolíte, kolik jste ochotní platit za proklik. Pokud chcete být dost opatrní, zvolte 2 Kč. Pokud chcete ověřit, kolik objednávek dokáže kampaň přivést, zvolte 10 Kč a více a připravte se na denní útratu ve stovkách i tisících korun, čemuž by měl odpovídat i denní rozpočet nastavený u kampaně. Hotovou kampaň můžete ještě rozdělit na produktové skupiny např. podle kategorií či značek, abyste jim mohli nastavit rozdílné ceny prokliku.

Začněte sbírat remarketingová publika (Nástroje – Správce publika – Zdroje publik) pro pozdější spuštění Smart Shopping kampaně (chytrá kampaň v nákupech využívá pro zlepšení výsledků i remarketingová publika) nebo remarketingu. Pokud si s tím nevíte rady, svěřte nastavení PPC specialistovi.

Přestože nejste zkušený PPC specialista, můžete zvládnou i nastavení DSA kampaně (Dynamické inzeráty ve vyhledávání), kde byste se měli s cenou za proklik držet o kus níž než u produktové kampaně. Další kampaně již doporučuji svěřit specialistům. Je poměrně jednoduché udělat v nastavení kampaně drobnou chybu, utratit spoustu peněz a nezískat třeba ani jednu objednávku.

Sklik

Doporučený postup spuštění inzerce:

Zaregistrujte se nejlépe přes stejný e-mail, přes který se přihlašujete do Zboží.cz a do Klientské zóny Seznamu.

Pokud na účtu nemáte kredit, nabijte na účet aspoň 1.000 Kč. Teoreticky je možné dobít i méně, ale z účtu kromě Skliku čerpá kredit i Zboží.cz a tisícovka je minimum, abyste nemuseli hned dobíjet znovu.

Zapněte automatické tagování (Nástroje – Automatické tagování URL), abyste přístupy z Skliku viděli v Google Analytics jako „seznam / cpc“.

Zapněte měření konverzí – přes Nástroje – Sledování konverzí dáte Vytvořit konverzi. Tu pojmenujte např. Objednávka, jako druh nechte „vytvoření objednávky“ a do kolonky Hodnota vložte průměrnou hodnotu objednávky vašeho e-shopu např. 1000. Do administrace e-shopu pak vložíte u Shoptetu přes Propojení – Seznam – Sklik „Vaše ID pro měření objednávek“ (zhruba devítimístné číslo), které najdete v detailu konverze v konverzním kódu za „c=“. U jiných e-shopových řešení musíte nasadit většinou celý konverzní kód. Díky tomu uvidíte přímo v Skliku, kolik vám reklama přinesla objednávek a v jaké hodnotě. Jen musíte mít na paměti, že se vám započtou všechny objednávky na kterých se Sklik podílel včetně takzvaných asistovaných konverzí, kde Sklik nebyl posledním zdrojem, po jehož zákazník nakoupil. Žádné jiné konverze (registraci apod.) nevytvářejte. jen byste si tím ztížili vyhodnocování výsledků.

Propojte účet se Zbožím (Nástroje – Propojení se Zboží.cz), abyste mohli následně spustit Produktové inzeráty a Dynamický retargeting.

Začněte produktovou kampaní (Produktové inzeráty). Nemůžete sice čekat stejně skvělé výsledky jako u produktové kampaně v Google Ads, ale lidem budete zobrazovat vaše produkty s fotkou, cenou názvem, takže jste pořád blíž k jejich nákupu, než u běžných textových inzerátů a bannerů. Navíc máte možnost jednoduše spustit inzerci na všechny produkty. Na co nesmíte zapomenout, je rozdělení produktů do produktových skupin. Na rozdíl od Ads v Skliku neexistuje skupina „ostatní“ a produkty, které nejsou zařazené v žádné produktové skupině, se nikomu nezobrazí.

Začněte sbírat retargetingová publika a spusťte retargetingovou kampaň. Je k tomu potřeba přes Nástroje – Retargeting vytvořit Seznam (případně můžete použít již vytvořený seznam). Dále musíte vložit do administrace e-shopu retargetingový kód (u Shoptetu přes Propojení – Seznam – Sklik vložíte do kolonky „Vaše Sklik retargeting ID“ číslo, které je v retargetingovém kódu za „seznam_retargeting_id =“). Kód bude označovat lidi, kteří již byli u vás v e-shopu, abyste jim mohli zobrazovat v reklamách prohlížené produkty a další reklamu. A na závěr musíte vytvořit retargetingovou kampaň, kde použijete nově vytvořený retargetingový seznam. Bez toho by se totiž seznam nezačal plnil návštěvníky. Kampaň vytvoříte přes zelené tlačítko „Vytvořit kampaň“, vyberete druh Produktová kampaň. V dalším kroku vyplníte název kampaně, rozpočet, síť Obsahová – Dynamický retargeting, název sestavy a výchozí cenu za proklik, kterou můžete nastavit nízko, pokud jen chcete sbírat publikum pro pozdější spuštění retargetingu. Aby se dynamický retargeting spustil, musíte ještě do sestavy „Přidat seznamy / kombinace“ a počkat, až bude v seznamu dostatek lidí. A mít ve firemním profilu na Firmy.cz logo pro retargeting. Více informací najdete v nápovědě Skliku.

Kampaně do vyhledávání doporučuji svěřit PPC specialistovi, který se dobře orientuje nejen v nastavení kampaní jako jsou druhy shod u klíčových slov, ale který vám dokáže poradit i s rozčleněním kampaní a s volbou vhodných klíčových slov včetně těch vylučujících.

Přehled kapitol

Buďte v obraze

Chcete dostat upozornění na další kapitoly, ale i na další články o marketingu pro e-shopy? Sledujte můj Facebook, Twitter, nebo si objednejte zasílání novinek na váš mail.

Pomůžu vám

Chcete pomoc s internetovým marketingem? Napište na info@vladimirprichystal.cz, nebo zavolejte na +420 604 160 755. Rád se vám budu věnovat.