V srpnových novinkách vám dám pár tipů obecně k placeným kampaní, k párování na Heurece a Zboží.cz, k oborovým zbožákům Favi, Biano a Glami a trochu vás postraším Vánocemi. 😉
Placené kampaně
Ztrátové kampaně
Asi se nemusím rozepisovat o tom, že ztrátové kampaně je potřeba utlumovat, aby se v nich neutrácely zbytečně peníze, které by jinde mohly vydělat víc. Než ztrátovou inzerci vypnete, doporučuji udělat dva kroky:
- Vyhodnocení částí inzerce – zkuste vyhodnotit jednotlivé kampaně, sestavy, produktové skupiny, klíčová slova, kategorie produktů a zařízení (počítače / tablety / mobily). Je dost pravděpodobné, že různé části inzerce budou mít dost odlišné výsledky a že si zaslouží různý přístup. Možná bude stačit vypnout jen jednu „toxickou“ část.
- Utlumení před vypnutím – pokud je inzerce ztrátová, může se dostat do zisku, pokud snížíte nabízené ceny (většinou CPC) či rozpočet kampaně. Možná jen platíte zbytečně vysokou cenu za proklik, nebo jste v Google Ads zvolili nevhodnou strategii nabídek. Úplné vypnutí kampaně většinou přichází na řadu až ve chvíli, kdy se nedá kampaň nijak optimalizovat.
Ziskové kampaně
Zkontrolovat doporučuji i ziskovou inzerce. Za pozornost stojí hlavně:
- Jednotlivé části inzerce – stejně jako u ztrátové inzerce nemusí být ztrátové všechny části, u ziskové inzerce může zisk tvořit jediná část např. kampaň s brandovými dotazy. Pak byste spíš než posilování této inzerce měli řešit utlumování ztrátových částí.
- Skvělé PNO neznamená skvělý zisk – pokud u inzerce máte skvělý podíl nákladů na tržbách, dost možná nevyužíváte celý potenciál této inzerce. Navýšením CPC či rozpočtu můžete u inzerci s velmi nízkým PNO získat mnohem víc objednávek a i přes zhoršení PNO a zvýšení nákladů vyděláte mnohem víc.
Vypnuté kampaně
Pokud vám nějaký čas běží inzerce, nejspíš jste vypínali ztrátové kampaně, nebo jste přestali inzerovat v reklamním systému, kde se vám nedařilo. Vracíte se ale ještě někdy k vypnuté inzerci? Měli byste, zejména v případě, že prodáváte sezónní zboží. Je logické, že se v lednu vypínají kampaně na vánoční ozdoby, pokud je ale další rok na začátku sezóny opět nezapnete, přijdete celkem zbytečně o dost objednávek.
Stejně tak doporučuji po čase opět vyzkoušet reklamní systémy, kde se vám nedařilo a kde inzeruje vaše konkurence. Možná jste kdysi udělali špatnou zkušenost, ale od té doby se toho mohlo hodně změnit. Mohla se zvýšit návštěvnost reklamního systému, mohl se výrazně změnit a rozšířit vás sortiment a taky je možné, že jste kdysi jen svěřili nastavení a správu inzerce někomu, kdo neměl dost zkušeností.
Párování na Heurece a na Zboží
Heureka
Párování na Heurece je poměrně jednoduché. Pokud prodáváte zboží, pro které má Heureka kategorie, nastavíte produktům správně výchozí kategorie, tyto kategorie napárujete na kategorie Heureky a pohlídáte si, aby názvy produktů posílané na Heureku obsahovaly vše, co je pro danou kategorii povinné.
V případě velkého počtu nespárovaných produktů u e-shopů, které mají EAN kódy, doporučuji stáhnout přehled nespárovaných produktů a podívat se, ke kolika produktům Heureka dokáže na základě EAN kódu doporučit správný název a kategorii. Pár produktů dokážete upravit v administraci e-shopu nebo v Mergadu manuální úpravou. Pokud budou produktů s doporučením stovky či tisíce, doporučuji využít Mergado v kombinaci s aplikací Pairing Bear.
Zboží.cz
Pro co nejvyšší spárovanost produktů na Zboží.cz je potřeba stejně jako na Heurece správně nastavit výchozí kategorie produktů a napárovat kategorie na strom kategorií Zboží.cz. Navíc přímo v párování hrají roli EAN kódy. Pokud vaše zboží má EAN kódy, uvádějte je. Pomůžou vám na více místech.
E-shopům, které mají i přes splnění výše uvedeného spoustu nespárovaných produktů, které prodává i konkurence, doporučuji párovací nástroj v administraci Zboží.cz. Párování je tam pracné, pomalé a často málo efektivní, ale zvládnout by ho měl i šikovný brigádník, kterému za práci zaplatíte o řád míň než marketingovému specialistovi s mnohaletou zkušeností.
Rozdíl mezi Heurekou a Zbožím
V párování neboli zařazování produktů do kategorií je největší rozdíl v tom, že Heureka produkty zařazuje do kategorií a uvádí mezi spárovanými i v případě, že existuje jediný prodejce daného produktu. U Zboží.cz se produkty prodávané jediným e-shopem vypisují pouze v nabídkách a není možné je spárovat.
Z výše uvedeného důvodu a také proto, že Heureka má ve spárovaných produktech větší pořádek, má většina e-shopů o dost vyšší spárovanost na Heurece než na Zboží. Je dost dobře možné, že se to bude týkat i vás a že se s tím budete muset smířit. 😉
Favi, Biano a Glami – trochu jiné zbožáky
Jste zvyklí pracovat s Heurekou a Zbožím, kde už inzerujete roky? Pak budete u Favi, Biana a Glami začít uvažovat trošku jinak, pokud budete chtít být s inzercí úspěšní i zde.
Co byste si měli pohlídat:
- Dostat co nejvíc produktů do inzerce – na rozdíl od Heureky a Zboží budete muset splnit požadavky na velikost (kvalitu) obrázků a další požadavky ohledně kategorií. Jeden z mých klientů má v inzerci na Bianu jen 8 z několika stovek produktů, protože nemá produkty nafocené na bílém pozadí.
- Co nejpřesněji produkty zařadit – produkty se můžou zobrazovat, i když je zařadíte jen do hlavní kategorie, ale skutečně dobré výsledky budete mít, až když produkty zařadíte nejpodrobněji, jak to je možné. A když uvedete všechny důležité parametry, podle kterých lidi na uvedených třech serverech vybírají mnohem častěji než na klasických zbožácích.
- Náklady u kategorií a produktů – na rozdíl o klasických zbožáků můžete narazit na spoustu kategorií, kde bude inzerce ztrátová, i když budete platit minimální cenu prokliku. Pohlídejte si náklady u kategorií a když bude potřeba, vypínejte inzerci, nebo skrývejte produkty z XML feedu.
- Doporučené CPC – u spousty inzerentů vede zvýšení CPC k poměrně velkému zvýšení nákladů a poměrně malému zvýšení tržeb. Pokud se odvážíte nastavit vyšší CPC, určitě si pohlídejte, jestli se zlepšily výsledky. Doporučené CPC bývá často velmi vysoké a inzerci může prodražit i několikanásobně.
- Vypínání a zapínání inzerce – pokud z inzerce vypínáte kategorie či produkty, zvažte aspoň jednou za čas, jestli by se do inzerce neměly vrátit. Špatné výsledky mohly být zaviněné třeba špatnou sezónou nebo počasím. Ale o tom jsem psal už výše. 😉
Vánoce se blíží
Co dodat? Do začátku října, kdy se začínají výrazně zvyšovat předvánoční prodeje, je něco přes měsíc. Pokud chcete mít e-shop nachystaný na předvánoční sezónu, měly byste chystat kampaně, párovat produkty, plánovat mailing apod. Když se do toho pustíte teď, máte celé září na vychytání toho, co bude potřeba, a na nasbírání dat, na základě kterých budete moct inzerci spustit naplno dřív než konkurence.
Závěr a nabídka
Na další marketingové tipy se můžete těšit zase za měsíc. Do té doby mi můžete do komentářů napsat, jaký tip pro vás byl užitečný a jaká oblast marketingu na internetu by se měla objevit v příštích tipech.
Pojďme pomoct ostatním
Myslíte si, že je článek užitečný a že by mohl pomoct někomu z vašeho okolí? Sdílejte ho třeba na Facebooku či Twitteru. Můžeme lidem udělat víc radosti, než si dovedete představit.
Nabídka pomoci pro e-shopaře
Chcete zlepšit výsledky vašeho e-shopu? Obraťte se na mě. Stačí mi zavolat na číslo +420 604 160 755, nebo napsat na info@vladimirprichystal.cz. Podívám se na váš e-shop a jeho výsledky, pošlu doporučení a cenovou nabídku, pokud to bude dávat smysl.
Užitečné informace a návody pro e-shopaře
Chcete dostávat na mail aktuální informace ze světa marketingu pro e-shopy? Objednejte si odběr novinek, nebo mě sledujte na Facebooku a na Twitteru.