Shoptet je s přehledem nejvyužívanější e-shopová platforma v ČR. Víme, že je spolehlivý, že jde s dobou, že je kolem něho velká komunita lidí, kteří jsou ochotní ostatním pomoct. Spousta shopteťáků ale nezná všechny vychytávky a nevyužívá potenciál svého e-shopu naplno. Pojďte se podívat na to, jaké funkce můžou výrazně zlepšit výsledky vašich PPC kampaní.
Jaké funkce a nastavení můžou zlepšit výkon vašich PPC kampaní?
XML feedy
XML feed pro PPC kampaně na Google a Facebooku najdete v e-shopu přes Propojení – XML feedy. Shoptet má připravený systémový XML feed společný pro obě tyto platformy. K tomu je dobré vědět:
- Do XML feedu pro Google se dostanou jen produkty, které mají vyplněnou dostupnost pro Google Nákupy. Doporučuji proto zkontrolovat, jak máte nastavené dostupnosti na stránce Nastavení – Produkty – Dostupnosti. Každou dostupnost je potřeba rozkliknout, abyste viděli, jakou má přiřazenou dostupnost Google Nákupy. Pokud dostupnost pro Google Nákupy není nastavená, produkty s danou dostupností vůbec nejdou do XML feedu pro Google a Facebook. Pokud je nastaveno Není skladem, produkty půjdou do XML feedu, ale nebudou se zobrazovat v kampaních.
- Do XML feedů se posílá přednostně Název v XML feedu, který vyplníte u produktů na záložce Pokročilé. Pokud tuto kolonku nevyplníte, půjde do XML feedu skutečný název produktu. Častou chybou je vyplnění stejných názvů pro XML u více produktů. Názvy produktů jsou pak duplicitní a produkty jsou vyřazené inzerce. Duplicity vznikají i při vytváření produktů ze staršího produktu, když se při úpravách zapomene opravit název pro XML.
- Každá varianta se posílá jako samostatný produkt. Pokud tvoříte produkty z více parametrů např. máte varianty pro barvy a navíc pro velikosti, pošle se do XML feedu každá kombinace parametrů jako samostatný produkt. Pokud potřebujete např. na Facebooku v katalogu jen jeden produkt pro všechny varianty, jste odkázaní na Mergado a několik složitějších úprav.
- Do názvů produktů v XML feedech se vždy doplňují varianty produktů včetně názvu parametru, ze kterého se tvoří varianty, takže součástí názvů produktů jsou slova jako Velikost:, Barva: apod. Těchto balastních slov se můžete zbavit pomocí jednoduchých pravidel např. v Mergadu.
- Na začátek názvů produktů se automaticky doplňuje značka (výrobce), ale jen v případě, že značka není obsažená v názvu a že není vyplněný Název v XML feedu. Pokud tedy značky nemáte v názvech produktů a nevyplňujete Název v XML feedu, budou názvy produktů v XML a tím i v kampaních začínat značkou a v reklamách nemusí být vidět nic víc než značka. A pokud v názvu použijete značku jen malinko jinak než na záložce Hlavní údaje v kolonce Značka, budete mít v názvech značku dvakrát. Stává se to třeba v případech, kdy v seznamu značek uvádíte firemní názvy včetně „s.r.o.“ apod. Je důležité všude používat stejné podoby značek a ideálně co nejkratší.
- E-shopy na Shoptetu mají stejnou podobu URL adres s XML feedy. Pokud nechcete, aby si kdokoliv mohl stáhnou XML feed s aktuálními informacemi o všech vašich aktuálních produktech, můžete přes Propojení – XML feedy na záložce Zabezpečení zapnout zákaz přístupu mimo whitelist, nebo doplnit URL adresu XML feedu o bezpečnostní hash. Pokud zakážete vše mimo whitelist, nebude mít přístup ke XML feedům například Mergado. Pokud doplníte do URL adres hash, musíte změnit URL adresu všude, kde se pracuje s XML feedy z e-shopu takže např. v Google Merchant centru, v Business Manageru, na Heurece, ve Zboží.cz, Srovnáme, Glami, Favi, Biano a dalších zbožácích nebo u všech feedů v Mergadu a dalších nástrojích na úpravu XML feedů.
- V Shoptetu si můžete vytvořit i vlastní XML feed. Bohužel však do něj nedostanete například parametru produktů.
- Do XML feedů pro Google se můžou propsat Google kategorie nastavené na záložce Doplňková nastavení u kategorií nebo na záložce Pokročilé u produktů. Jejich vyplňování mi ale přijde zbytečné. Při nevyplnění si Google nastaví kategorii sám a i když kategorii vyplníte, Google ji často změní, jak potřebuje.
- Do XML feedů pro Google se do tagu Product type propisují výchozí kategorie produktů nastavené u produktů na záložce Kategorie dole. Vyberte správně výchozí kategorie produktům a budete moct v kampaních nastavovat inzerci podle vašich kategorií např. pro libovolnou kategorii vytvořit samostatnou skupinu podkladů, nebo kategorii z inzerce vyloučit. Doporučuji k přečtení podrobný návod, jak nastavit výchozí kategorie.
- XML feedy se přegenerovávají každé 2 hodiny, ale třeba Google dělá aktualizaci jen jednou denně. Nastavte si v Merchant centru aktualizaci produktů na čas, kdy budete mít dokončené úpravy a počítejte s dvouhodinovou rezervou na přegenerování XML, ať máte v Google reklamách co nejaktuálnější informace. Ideální čas bývá v brzkých ranních hodinách.
- Do XML feedů se posílají EAN kódy ale i Číslo dílu výrobce (MPN). Do těchto kolonek není dobré vyplňovat žádné vlastní nebo vymyšlené kódy. Google produkty s chybným EAN kódem či MPN blokuje. Lepší je EAN kód nevyplnit, než ho vyplnit chybně.
- Do XML feedů se posílá Popis produktu. Krátký popis se do reklamních systémů neposílá. Pokud Popis u produktů nevyplňujete a využíváte jen krátký popis, budou vaše produkty v kampaních bez popisů, tím budou bez důležitých klíčových slov a tím budou méně vidět. Doporučuji poctivě vyplňovat Popis, na jehož začátku je možné zopakovat text z Krátkého popisu.
- Novinkou roku 2024 jsou XML feedy v cizích jazycích a měnách. Najdete je přes Propojení – XML feedy – Filtr a výběr Jazyk – Země doručení. Právě přeložené XML feedy obsahující správné URL adresy, ceny produktů a dopravy ve správné měně, správné dopravce jsou základem pro spuštění inzerce mimo primární zemi prodeje tedy například pro spuštění inzerce na Slovensku pro český e-shop nebo obráceně.
Závěr a nabídka
Přeji úspěšné ladění e-shopů a těším se na vaše komentáře, jak jste informace z článku využili.
Přijde vám optimalizace XML feedů příliš složitá, nebo se jí prostě nechcete zabývat? Obraťte se na mě. Stačí mi zavolat na číslo +420 604 160 755, nebo napsat na info@vladimirprichystal.cz. Domluvíme se, jak Vám můžu pomoct.
Našli jste v článku něco, co by se dalo vysvětlit lépe? Napište mi prosím na info@vladimirprichystal.cz. Obratem článek zaktualizuji.
Chcete dostávat na mail aktuální informace ze světa marketingu pro e-shopy? Objednejte si odběr novinek, nebo mě sledujte na Facebooku a na Twitteru.