Kdo by nechtěl získávat návštěvnost a zákazníky zdarma? Přečtěte si, co byste měli udělat, aby k vám chodilo víc lidí z neplaceného vyhledávání a ze sociálních sítí.
Názvy e-shopu, produktů, kategorií, výrobců
Název e-shopu by měl být všude stejný – na webu, v logu, v titulcích stránek, v podpisech mailů i na vizitkách a dalších tištěných materiálech.
Názvy produktů by měly odpovídat tomu, jak je lidi znají, a měly by jednoznačně rozlišit jednotlivé produkty od sebe (neměly byste mít v e-shopu víc produktů se stejným názvem).
Názvy kategorií a podkategorií by měly jednoznačně vypovídat o tom, co se v kategorii nachází např. „Dětská trička s jednorožcem“ nikoliv „Jednorožci“, pokud neprodáváte tato mýtická zvířata. Pokud je název příliš dlouhý do menu, využijte zkrácený název pouze v menu (v Shoptetu se nastavuje v editaci kategorie na záložce Pokročilé).
Názvy výrobců (značek) by měly odpovídat tomu, jak značku vkládáte do názvů produktů. Nepatří do nich tedy forma podnikání výrobce (s.r.o. apod.) a někdy je potřeba oficiální název prostě zkrátit.
Generování titulků a meta popisů a URL
Titulky by vždy měly obsahovat nejdřív název stránky (produktu, kategorie, článku) a pak za oddělovačem, kterým může být např. „|“, název e-shopu. Výjimkou je hlavní strana, kde se dává název e-shopu na začátek a za něj zaměření či hlavní výhoda e-shopu. V Shoptetu nastavíte generování titulků i meta popisů přes Marketing – Základní SEO – Meta tagy. Titulky se přenáší do výsledků vyhledávání, kde by na ně měli lidi klikat, tak si je dobře pohlídejte.
Meta popis neboli meta description se také přenáší do výsledků vyhledávání, nikde jinde není vidět. Vyplňte ho určitě u hlavní strany a případně i u dalších důležitých stránek ale pěkně pro každou stránku zvlášť. Pokud si nejste úplně jistí, co nastavit hromadně, nechte meta popisy nastavené tak, jak jsou, nebo je nechte prázdné. Vyhledávače pak jako popis použijí část textu ze stránky.
URL produktů doporučuji nastavit na krátkou variantu www.eshop.cz/url-produktu/ (v Shoptetu Marketing – Základní SEO – Struktura adres URL). URL obsahující i kategorii (www.eshop.cz/url-kategorie/url-produktu/) jsou rizikové v případě, že produkt přeřadíte do jiné kategorie (změníte výchozí kategorie), přičemž se změní URL produktu. U mít cokoliv dalšího v URL produktu je zbytečné.
URL kategorií doporučuji nastavit také na krátkou variantu (www.eshop.cz/url-kategorie/).
Výchozí kategorie
Nastavte produktům správně výchozí kategorie (v Shoptetu v editaci produktu dole na záložce Kategorie a v exportech produktů jako DefaultCategory). Produkty zařazené do více kategorií by měly mít jako výchozí kategorii nastavenou tu, která je nejhlouběji zanořená (již se dál nedělí na podkategorie) a která odpovídá druhu produktu (ne podle výrobce či použití). Pokud máte kategorii i v URL produktu, zkontrolujte po změně výchozí kategorie přesměrování původní adresy. Případně pod kontrolou zkušeného markeťáka změňte strukturu URL adres na kratší verzi, což musíte spojit s přesměrováním všech URL produktů na nové adresy. Výchozí kategorie se propisují i do všech XML feedů pro vyhledávače zboží a pro produktové kampaně v Google Ads, Skliku či na Facebooku, takže je důležité mít je nastavené správně.
O výchozích kategorií se více dozvíte v článku Výchozí kategorie na Shoptetu – základ pro zbožáky, SEO, PPC i pro navigaci zákazníků.
HTTPS
Zapněte zabezpečený protokol HTTPS – posíle nejen bezpečnost dat vašich zákazníků, ale vyhnete se problémům s upozorněním na nebezpečí ze strany prohlížečů. HTTPS je navíc nezbytné pro produktové kampaně v Google Ads. V Shoptetu je přechod na HTTPS otázkou pár kliknutí a je k němu i super návod.
Unikátní obsah
Napište si vlastní texty aspoň na hlavní stránku a u těch nejdůležitějších stránek např. top kategorií a produktů. I kdyby to mělo být jen deset stránek, stojí to za to.
Aby o vás Seznam věděl
Přidejte nejdůležitější stránky do indexu Seznamu. Když do vyhledávání na Seznamu dáte dotaz „site:vaseshop.cz“, zjistíte, které stránky vašeho internetového obchodu má Seznam.cz zaindexované a které tak nabízí lidem ve výsledcích vyhledávání. Všechny důležité stránky, které Seznam nezná, přidejte přes formulář. A také se postarejte, aby na tyto stránky vedly nějaké rozumné odkazy.
Firemní stránka na Facebooku
Spusťte facebookovou stránku e-shopu a pravidelně na ni dávejte užitečné informace pro vaše fanoušky a zákazníky. Začněte budovat kolem e-shopu komunitu lidí, kteří ho mají rádi, kteří opakovaně nakupují, nebo e-shop doporučují. Sdílejte informace o novinkách, slevách a dalších akcích, o nových článcích, ale i nějaké ty zákulisní informace a aktuality z oboru, ve kterém podnikáte. Samozřejmostí by mělo být propojení e-shopu se stránkou na Facebooku a to oběma směry.
Závěr
Napadají váš další věci, které můžou zdarma podpořit váš e-shop hlavně při jeho rozjezdu? Podělte se s námi v komentářích. Určitě je toho spousta, co jsem nezmínil.
Přehled kapitol
- 0. fáze – než začnete + check list ke stažení
- 1. fáze – příprava – měřící kódy
- 2. fáze – zlepšení výsledků zdarma – nastavení e-shopu, základy SEO, Facebook (právě čtete)
- 3. fáze – první placené kampaně – zbožáky
- 4. fáze – produktové a další PPC kampaně v Google Ads a v Skliku
- 5. fáze – mailing a další možnosti propagace e-shop
Buďte v obraze
Chcete dostat upozornění na další kapitoly, ale i na další články o marketingu pro e-shopy? Sledujte můj Facebook, Twitter, nebo si objednejte zasílání novinek na váš mail.
Pomůžu vám
Chcete pomoc s internetovým marketingem? Napište na info@vladimirprichystal.cz, nebo zavolejte na +420 604 160 755. Rád se vám budu věnovat.