13 nej XML vychytávek Shoptetu pro PPC kampaně – využíváte je?

Shoptet je s přehledem nejvyužívanější e-shopová platforma v ČR. Víme, že je spolehlivý, že jde s dobou, že je kolem něho velká komunita lidí, kteří jsou ochotní ostatním pomoct. Spousta shopteťáků ale nezná všechny vychytávky a nevyužívá potenciál svého e-shopu naplno. Pojďte se podívat na to, jaké funkce můžou výrazně zlepšit výsledky vašich PPC kampaní.

Jaké funkce a nastavení můžou zlepšit výkon vašich PPC kampaní?

XML feedy

XML feed pro PPC kampaně na Google a Facebooku najdete v e-shopu přes Propojení – XML feedy. Shoptet má připravený systémový XML feed společný pro obě tyto platformy. K tomu je dobré vědět:

  1. Do XML feedu pro Google se dostanou jen produkty, které mají vyplněnou dostupnost pro Google Nákupy. Doporučuji proto zkontrolovat, jak máte nastavené dostupnosti na stránce Nastavení – Produkty – Dostupnosti. Každou dostupnost je potřeba rozkliknout, abyste viděli, jakou má přiřazenou dostupnost Google Nákupy. Pokud dostupnost pro Google Nákupy není nastavená, produkty s danou dostupností vůbec nejdou do XML feedu pro Google a Facebook. Pokud je nastaveno Není skladem, produkty půjdou do XML feedu, ale nebudou se zobrazovat v kampaních.
  2. Do XML feedů se posílá přednostně Název v XML feedu, který vyplníte u produktů na záložce Pokročilé. Pokud tuto kolonku nevyplníte, půjde do XML feedu skutečný název produktu. Častou chybou je vyplnění stejných názvů pro XML u více produktů. Názvy produktů jsou pak duplicitní a produkty jsou vyřazené inzerce. Duplicity vznikají i při vytváření produktů ze staršího produktu, když se při úpravách zapomene opravit název pro XML.
  3. Každá varianta se posílá jako samostatný produkt. Pokud tvoříte produkty z více parametrů např. máte varianty pro barvy a navíc pro velikosti, pošle se do XML feedu každá kombinace parametrů jako samostatný produkt. Pokud potřebujete např. na Facebooku v katalogu jen jeden produkt pro všechny varianty, jste odkázaní na Mergado a několik složitějších úprav.
  4. Do názvů produktů v XML feedech se vždy doplňují varianty produktů včetně názvu parametru, ze kterého se tvoří varianty, takže součástí názvů produktů jsou slova jako Velikost:, Barva: apod. Těchto balastních slov se můžete zbavit pomocí jednoduchých pravidel např. v Mergadu.
  5. Na začátek názvů produktů se automaticky doplňuje značka (výrobce), ale jen v případě, že značka není obsažená v názvu a že není vyplněný Název v XML feedu. Pokud tedy značky nemáte v názvech produktů a nevyplňujete Název v XML feedu, budou názvy produktů v XML a tím i v kampaních začínat značkou a v reklamách nemusí být vidět nic víc než značka. A pokud v názvu použijete značku jen malinko jinak než na záložce Hlavní údaje v kolonce Značka, budete mít v názvech značku dvakrát. Stává se to třeba v případech, kdy v seznamu značek uvádíte firemní názvy včetně „s.r.o.“ apod. Je důležité všude používat stejné podoby značek a ideálně co nejkratší.
  6. E-shopy na Shoptetu mají stejnou podobu URL adres s XML feedy. Pokud nechcete, aby si kdokoliv mohl stáhnou XML feed s aktuálními informacemi o všech vašich aktuálních produktech, můžete přes Propojení – XML feedy na záložce Zabezpečení zapnout zákaz přístupu mimo whitelist, nebo doplnit URL adresu XML feedu o bezpečnostní hash. Pokud zakážete vše mimo whitelist, nebude mít přístup ke XML feedům například Mergado. Pokud doplníte do URL adres hash, musíte změnit URL adresu všude, kde se pracuje s XML feedy z e-shopu takže např. v Google Merchant centru, v Business Manageru, na Heurece, ve Zboží.cz, Srovnáme, Glami, Favi, Biano a dalších zbožácích nebo u všech feedů v Mergadu a dalších nástrojích na úpravu XML feedů.
  7. V Shoptetu si můžete vytvořit i vlastní XML feed. Bohužel však do něj nedostanete například parametru produktů.
  8. Do XML feedů pro Google se můžou propsat Google kategorie nastavené na záložce Doplňková nastavení u kategorií nebo na záložce Pokročilé u produktů. Jejich vyplňování mi ale přijde zbytečné. Při nevyplnění si Google nastaví kategorii sám a i když kategorii vyplníte, Google ji často změní, jak potřebuje.
  9. Do XML feedů pro Google se do tagu Product type propisují výchozí kategorie produktů nastavené u produktů na záložce Kategorie dole. Vyberte správně výchozí kategorie produktům a budete moct v kampaních nastavovat inzerci podle vašich kategorií např. pro libovolnou kategorii vytvořit samostatnou skupinu podkladů, nebo kategorii z inzerce vyloučit. Doporučuji k přečtení podrobný návod, jak nastavit výchozí kategorie.
  10. XML feedy se přegenerovávají každé 2 hodiny, ale třeba Google dělá aktualizaci jen jednou denně. Nastavte si v Merchant centru aktualizaci produktů na čas, kdy budete mít dokončené úpravy a počítejte s dvouhodinovou rezervou na přegenerování XML, ať máte v Google reklamách co nejaktuálnější informace. Ideální čas bývá v brzkých ranních hodinách.
  11. Do XML feedů se posílají EAN kódy ale i Číslo dílu výrobce (MPN). Do těchto kolonek není dobré vyplňovat žádné vlastní nebo vymyšlené kódy. Google produkty s chybným EAN kódem či MPN blokuje. Lepší je EAN kód nevyplnit, než ho vyplnit chybně.
  12. Do XML feedů se posílá Popis produktu. Krátký popis se do reklamních systémů neposílá. Pokud Popis u produktů nevyplňujete a využíváte jen krátký popis, budou vaše produkty v kampaních bez popisů, tím budou bez důležitých klíčových slov a tím budou méně vidět. Doporučuji poctivě vyplňovat Popis, na jehož začátku je možné zopakovat text z Krátkého popisu.
  13. Novinkou roku 2024 jsou XML feedy v cizích jazycích a měnách. Najdete je přes Propojení – XML feedy – Filtr a výběr Jazyk – Země doručení. Právě přeložené XML feedy obsahující správné URL adresy, ceny produktů a dopravy ve správné měně, správné dopravce jsou základem pro spuštění inzerce mimo primární zemi prodeje tedy například pro spuštění inzerce na Slovensku pro český e-shop nebo obráceně.

Závěr a nabídka

Přeji úspěšné ladění e-shopů a těším se na vaše komentáře, jak jste informace z článku využili.

Přijde vám optimalizace XML feedů příliš složitá, nebo se jí prostě nechcete zabývat? Obraťte se na mě. Stačí mi zavolat na číslo +420 604 160 755, nebo napsat na info@vladimirprichystal.cz. Domluvíme se, jak Vám můžu pomoct.

Našli jste v článku něco, co by se dalo vysvětlit lépe? Napište mi prosím na info@vladimirprichystal.cz. Obratem článek zaktualizuji.

Chcete dostávat na mail aktuální informace ze světa marketingu pro e-shopy? Objednejte si odběr novinek, nebo mě sledujte na Facebooku a na Twitteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *