První kampaně byste měli spustit tam, kde je nejjednodušší získat zákazníky a kde hrozí nejmenší riziko toho, že se vložené peníze nevrátí. Doporučuji začít s inzercí ve vyhledávačích zboží, kde již spousta návštěvníků je rozhodnutá, že si zboží koupí.
Heureka
Heureka, největší vyhledávač zboží, srovnávač cen a nákupní rádce s miliony recenzí, je místo, kde byste neměli chybět. U návštěv z Heureky budete mít skvělý konverzní poměr a velmi dobrý poměr mezi náklady a tržbami.
Pokud to myslíte s inzercí na Heurece vážně, měli byste projít následující kroky:
Zaregistrovat se (nejdřív vytvoříte osobní účet a pak přidáte e-shop) a při registraci vložit XML feed, který najdete v administraci vašeho e-shopu (v Shoptetu přes Propojení – Heureka – XML feedy). Na stejném místě si XML feed můžete i nastavit. V administraci doporučuji všechny informace o e-shopu vyplnit poctivě. Nejspíš na ně dalších několik let nesáhnete, tak ať vám nedělají ostudu.
Zapnout placený režim, protože z něj získáte mnohonásobně víc zákazníků než z free režimu, který je zdarma. A dobít kredit. Minimum je 1.000 Kč + DPH.
Aktivovat službu Ověřeno zákazníky, abyste začali sbírat recenze a budovat důvěryhodnost e-shopu. Získání certifikátu Ověřeno zákazníky vám dá další možnosti jako je získání lepších pozic ve výpisech e-shopů, možnost pochlubit se certifikátem v e-shopu, nebo možnost účastnit se dnů dopravy zdarma.
Napárovat vaše kategorie na kategorie Heureky (v Shoptetu v editaci kategorie na záložce Doplňková nastavení). Na stejném místě doporučuji rovnou napárovat kategorie i na Zboží.cz, Google a případně i na Glami, pokud prodáváte oblečení, obuv, módní doplňky, nebo cokoliv dalšího, pro co má Glami kategorie.
Zkontrolovat dostupnosti (v Shoptetu v Nastavení – Produkty – Dostupnosti a zde Naskladnění v hodinách), které by se měly na Heurece vypisovat u jednotlivých produktů tak, jak to odpovídá realitě (skladem, do 3 dnů, do týdne, do 2 týdnů, do měsíce, více než měsíc a případně „info v obchodu“).
Zapnout měření konverzí a vložit Veřejný klíč pro kód měření konverzí do e-shopu (v Shoptetu přes Propojení – Heureka jako Váš „Konverzní klíč“). Díky tomu uvidíte vy a váš markeťák v administraci Heureky výsledky inzerce až na úroveň jednotlivých spárovaných produktů.
Zboží.cz
Zboží.cz je druhý největší český vyhledávač zboží, který má velkou podporu od Seznamu.
U Zboží.cz by měl být postup následující:
Zaregistrovat se (nejdřív se přihlásíte na svůj účet u Seznamu, nebo si vytvoříte osobní účet, a pak přidáte e-shop) a při registraci vložit XML feed, který najdete v administraci vašeho e-shopu (v Shoptetu přes Propojení – Seznam – Zboží – XML feed). Na stejném místě si XML feed můžete i nastavit. V administraci doporučuji všechny informace o e-shopu vyplnit poctivě. Nejspíš na ně dalších několik let nesáhnete, tak ať vám nedělají ostudu.
Vytvořit kampaň a propojit účet se Seznam peněženkou, kam budete dobíjet kredit. Seznam peněženka je společná i pro další reklamní služby Seznamu např. pro Sklik a Firmy.cz. Na rozdíl od Heureky se na Zboží.cz vaše produkty bez placené kampaně vůbec nebudou zobrazovat.
Napárovat kategorie e-shopu na kategorie Zboží.cz, pokud jste pro neudělali při párování pro Heureku.
Nastavit ceny za proklik, díky kterým budete víc platit, ale budete i na lepších pozicích než většina e-shopů, které vyšší ceny za proklik nevyužívají. Na Zboží.cz můžete takzvaný bidding využít hned od spuštění kampaně. Nejjednodušší nastavení je přímo v administraci Zboží.cz přes Správa kampaně – Nastavení aukce – Nastavení pro cenové rozsahy (případně Nastavení pro kategorie). Doporučuji pro detail produktu nastavit o 50 až 100 % vyšší cenu než pro výpis nabídek, kde bývá nižší konverzní poměr.
Zapnout měření konverzí (Kampaně – Měření konverzí) a vložit tajný klíč a ID provozovny do e-shopu (v Shoptetu přes Propojení – Seznam – Zboží.cz – Měření konverzí – objednávek).
Glami, Favi, Biano
Glami, Favi a Biano je trojice velký oborových „zbožáků“, které jsou mnohem méně srovnávači cen a o to více katalogem zboží plným fotek. Pokud prodáváte zboží, které se na nich dá prezentovat, můžou vám přinést ještě víc objednávek než Heureka. Jen je potřeba pohlídat si náklady na prokliky.
Glami
Glami využijete, zejména když prodáváte oblečení, obuv a módní doplňky. Glami má ale i kategorie Bydlení, Zahrada, Kosmetika, Sport a outdoor, nebo Příslušenství k mobilním telefonům. Super je možnost inzerovat i v režimu zdarma. I z něho chodí zákazníci. Důležité je posílat co největší fotky, správně posílat barvy a velikosti a rozlišovat kategorie pánského, dámského a dětského oblečení a obuvi (v Shoptetu napárujete kategorie v editaci kategorií na záložce Doplňková nastavení). Začněte registrací a přidáním eshopu.
Favi
Favi je často největší zdroj objednávek pro e-shopy prodávající nábytek, dekorace a vybavení domácnosti. Data o produktech předáte přes XML feed pro Heureku. Nemusíte chystat zvláštní feed. Prvním krokem je přidání e-shopu.
Biano
Biano je obdobou Favi. Většinou přináší nižší tržby, i když stále velmi zajímavé. I zde vystačíte s XML feedem pro Heureku. Prvním krokem je registrace obchodu.
Závěr
Vyhledávače zboží můžou být u začínajících e-shopů nejen poměrně levným zdrojem objednávek, ale i ukazatelem, jak se jejich zboží bude prodávat. Pokud vyladíte inzerci na zbožácích k dokonalosti a stejně objednávky nechodí, budete to mít s e-shopem těžké. Neříkám, že je potřeba e-shop hned zavřít, ale budete muset najít méně obvyklé a často i velmi náročné způsoby, jak získat zákazníky a něco přitom vydělat.
V další kapitole se podíváme, jak začít s PPC kampaněmi v Google Ads a v Skliku. A v posledním článku této série vám dám pár doporučení nejen k mailingu, ale i k malým a zahraničním „zbožákům“.
Přehled kapitol
- 0. fáze – než začnete + check list ke stažení
- 1. fáze – příprava – měřící kódy
- 2. fáze – zlepšení výsledků zdarma – nastavení e-shopu, základy SEO, Facebook
- 3. fáze – první placené kampaně – zbožáky (právě čtete)
- 4. fáze – produktové a další PPC kampaně v Google Ads a v Skliku
- 5. fáze – mailing a další možnosti propagace e-shop
Buďte v obraze
Chcete dostat upozornění na další kapitoly, ale i na další články o marketingu pro e-shopy? Sledujte můj Facebook, Twitter, nebo si objednejte zasílání novinek na váš mail.
Pomůžu vám
Chcete pomoc s internetovým marketingem? Napište na info@vladimirprichystal.cz, nebo zavolejte na +420 604 160 755. Rád se vám budu věnovat.