Chcete zlepšit výsledky ve vyhledávačích zboží, získat víc zákazníků z PPC kampaní a z neplaceného vyhledávání a navíc udělat něco pro návštěvníky vašeho e-shopu? Pak si opravte nastavení výchozích kategorií.
Velmi důležité upozornění
Než se pustím do sepisování návodu, rád bych upozornil, že tento článek je potřeba číst až do konce. Kdo vynechá kapitolu „Na co si dát pozor při změně výchozích kategorií produktů“, koleduje si o velký průšvih. Takže varování máte a teď už pojďme na to. 😉
K čemu slouží výchozí kategorie
V Shoptetu ale i v dalších e-shopových řešeních je možné vložit produkty do více kategorií. Když ale potřebujete někde např. v drobečkové navigaci nebo v XML feedu pro Heureku použít jednu jedinou kategorii, je potřeba, aby u každého produktu byla zvolená právě jedna hlavní kategorie, kterou Shoptet nazývá výchozí.
Kde všude se použije výchozí kategorie v Shoptetu
Bude součástí URL adresy produktů, pokud jste si zvolili, že v URL adresách produktů budou i kategorie. Tuto volbu najdete v administraci e-shopu – Marketing – Základní SEO na záložce „Struktura adres (URL)“.
Vypíše se v drobečkové navigaci tedy v řádku pod menu, kde jsou vypsané kategorie, ve kterých je produkt zařazený. Pokud za výchozí kategorii vyberete tu, která má nadřazené kategorie, vypíší se zde všechny nadřazené kategorie. A tak by to mělo být.
Vypíše se v detailu produktu většinou pod cenou. Zde se vždy vypíše jen název výchozí kategorie.
V XML feedech pro vyhledávače zboží a to buď přímo výchozí kategorie, nebo kategorie z vyhledávače zboží, na kterou je výchozí kategorie „napárovaná“.
Jak by měly být výchozí kategorie nastavené
Produkty zařazené do více kategorií by měly mít jako výchozí kategorii nastavenou tu, která je nejhlouběji zanořená (již se dál nedělí na podkategorie) a která odpovídá druhu produktu např. Pánská trička s krátkým rukávem. Výchozí kategorií by neměla být kategorie dle výrobce např. Adidas, ani kategorie podle obvyklého použití např. Tenis. U produktů, které jsou zařazené pouze v jedné kategorii, je jejich jediná kategorie automaticky i výchozí kategorií.
Proč volit nejhlouběji zanořenou kategorii
Nejhlouběji zanořená kategorie je nejvhodnější, protože nejlépe specifikuje, o jaké zboží se jedná, a zároveň nejsnadněji umožňuje zákazníkům přechod do kategorie s výběrem podobných produktů. Správné nastavení výchozí kategorie zajistí nejlepší spárovanost ve vyhledávačích zboží a nejpřesnější určení produktů pro produktové kampaně v PPC systémech. Zákazníkům dáte možnost přejít k výběru jiných velmi podobných produktů. A odkazy z drobečkové navigace podpoříte kromě výchozí kategorie i hlavní kategorii a podkategorie, které jsou výchozí kategorii nadřazené.
Proč volit kategorii dle druhu zboží a ne podle použití či značky
Vyhledávače zboží řadí produkty do kategorií podle druhu zboží. A když chcete své produkty spárovat, potřebujete vaše kategorie napárovat na kategorie Heureky, Zboží.cz či Glami. Pokud byste jako výchozí kategorii použili Tenis, nedokážete rozhodnout, jestli tuto kategorie napárovat na tenisové rakety, tenisky, nebo trička na tenis.
Stejný problém byste měli i s kategorií Adidas nebo Apple. Pro výrobce (značky) máte navíc v Shoptetu samostatné nastavení, takže není potřeba pro ně vytvářet kategorie, které by byly duplicitní ke stránkách značek.
Jak v Shoptetu zjistit nastavení výchozích kategorií a jak je opravit
Výchozí kategorii produktu zjistíte i ve veřejné části e-shopu na výše uvedených místech (drobečková navigace, detail produktu pod cenou). Je ale hlavně uvedená v administraci e-shopu v dolní části stránky s editací produktu na záložce Kategorie, kde můžete výchozí kategorii rovnou i změnit. Všechny produkty mají výchozí kategorii uvedenou ve sloupci defaultCategory v souboru s exportem produktů, pokud je v nastavení exportu vybráno, že má obsahovat výchozí kategorie.
Změna výchozí kategorie v administraci Shoptetu
Pokud chcete změnit výchozí kategorii konkrétního produktu, je nejjednodušší jít do editace produktu, přepnout se na záložku Kategorie a v dolní části stránky přepnout výchozí kategorii tak, jak potřebujete. Výchozí kategorii vybíráte vždy pouze z kategorií, ve kterých je produkt zařazený.
Hromadná změna výchozích kategorií přes Export / Import
Pokud chcete změnit výchozí kategorii většímu množství produktů, doporučuji udělat export produktů (Produkty – Export – název „systémový: Kategorie“) a uložit výstup exportu do CSV. CSV si otevřete v tabulkovém prohlížeči (oddělovač středník, kódování Windows-1250) a do sloupce defaultCategory pak přenesete jednu z hodnot ze sloupců categoryText (případně categoryText2 atd.). Upravený soubor pak uložíte a naimportujete zpět do e-shopu (Produkty – Import) se zatržením volby „Neměnit produkty a varianty, které nejsou obsaženy v importovaném souboru.“. Při ukládání CSV souboru si dejte pozor, aby byl stále zvolený středník jako oddělovač a Windows-1250 jako kódování.
Na ca si dát pozor při změně výchozích kategorií produktů
Čtěte prosím pozorně.
Změna URL adres
Pokud máte v administraci e-shopu nastavené přes Marketing – Základní SEO na záložce „Struktura adres (URL)“, že je kategorie součástí URL adres produktů, bude znamenat změna výchozích kategorií také změnu URL adres produktů. A to může být velký problém, pokud původní URL adresy nepřesměrujete na URL adresy s novou výchozí kategorií.
Naštěstí je v Shoptetu možnost automatického přesměrování, kterou najdete přes Marketing – Pokročilé SEO na záložce „Automatické přesměrování“. Samozřejmě musíte mít modul pokročilé SEO aktivní jako součást tarifu (pouze ENTERPRISE), nebo jako doplňkový modul. Po zapnutím voleb „Při změně produktu“ a „Při změně kategorie“ se o přesměrování postará Shoptet. Bez automatického přesměrování by se do změn výchozích kategorií měli pouštět jen velmi zkušení markeťáci.
Pokud v URL adresách produktů nemáte kategorii, nezmění se se změnou výchozí kategorie URL adresy produktů a přesměrování v tuto chvíli nemusíte řešit. Přesto doporučuji mít automatické přesměrování zapnuté.
Produktové skupiny v Google Ads a v Skliku
Tím, že se výchozí kategorie, nebo kategorie, na které jsou napárované, posílají do XML feedů pro Google Merchant Centrum a pro Zboží.cz, dostanou se i do produktových kategorií v Google Ads a v Skliku. Pokud máte tyto kampaně rozdělené na produktové skupiny podle kategorií, můžete si výrazně snížit jejich výkon změnou výchozích kategorií. V Google Ads vám můžou produkty místo správné kategorie padat mezi ostatní nezařazené produkty, v Skliku můžou úplně vypadnout z inzerce. Doporučuji proto produktové kampaně zkontrolovat vždy, když děláte změnu ve výchozích kategoriích. Pokud si PPC kampaně nespravujete sami, určitě změnu výchozích kategorií proberte se svým pépécéčkařem.
Spárovanost produktů na Heurece a Zboží.cz
Nově zvolené výchozí kategorie by měly být ještě před jejich využitím spárované s odpovídajícími kategoriemi z Heureky, Zboží.cz, Google nákupů a z Glami. Párování nastavíte v editaci kategorií na záložce Doplňková nastavení. Pokud to neuděláte, spoustu produktů budete mít zbytečně nespárovaných a tedy nezařazených do kategorií. Pokud kategorie napárujete až po tom, co jste změnili výchozí kategorie, nejspíš se vám produkty odpárují a pak budete čekat na kontrolu administrátorů, která v případě oblečení či obuvi může trvat i několik měsíců.
Závěr a nabídka
Přeji úspěšné ladění e-shopů a těším se na vaše komentáře, jak jste informace z článku využili.
Přijde vám nastavení výchozích kategorií příliš složité, nebo se jím prostě nechcete zabývat? Obraťte se na mě. Stačí mi zavolat na číslo +420 604 160 755, nebo napsat na info@vladimirprichystal.cz. Podívám se, jak máte výchozí kategorie nastavené, a pošlu vám cenovou nabídku na jejich opravení, pokud to budou potřebovat.
Našli jste v článku něco, co by se dalo vysvětlit lépe? Napište mi prosím na info@vladimirprichystal.cz. Obratem článek zaktualizuji.
Chcete dostávat na mail aktuální informace ze světa marketingu pro e-shopy? Objednejte si odběr novinek, nebo mě sledujte na Facebooku a na Twitteru.
Zajímavý článek. Netušil jsem, že mají výchozí kategorie tento význam. V ideálním případě by si měl eshop udělat architekturu výchozích kategorií přímo podle kategorií zbožáků, že? Zrovna nedavno jsem sjednotil 1800 položek, které se nastřádaly na eshopu během asi 5ti let přes excel…trvalo mi to asi týden v kuse. A aby v tom byl řád, tak jsem všem dal jako výchozí kategorii podle značky. Což píšete, že není optimální. Nevidím ale moc smysl to měnit, když mé další kategorie stejně nejsou moc podobné těm ze zbožáků. Dá se to předpokládám potom dopárovat správně, kdyby se to nechytalo. Přímo ve zbožácích nebo s pomocí Mergada předpokládám? Protože když jsem se namátkově podíval přímo v shoptetu do doplňkového nastavení produktu, třeba pro nastavení kategorie pro zbozi.cz, tak tam mám na výběr jen z těch základních 16ti. Což je málo. Dám „Dětské zboží“, ale už se nedostanu dál třeba až na dřevěnou stavebnici. Ale ješte se zbožím.cz nejsem propojený, tak doufám, že až se propojím tak to půjde a bude se to pak snadno dát dopárovat přesně do kategorie, kterou chci zde v adminu.
Martine, v nastavení propojení vybíráte jen hlavní kategorie, z nichž se mají nabízet kategorie zbožáků při párování kategorií. Samotné párování se dělá v editaci kategorie na záložce Doplňková nastavení. Na úrovni produktů se v Shoptetu kategorie posílané do zbožáků nedají měnit, takže byste musel použít Mergado a to si také každý měsíc zaplatit.
Pokud měníte výchozí kategorie, měl byste mít zapnuté automatické přesměrování URL produktů v modulu Pokročilé SEO. Nebo přesměrování udělat ručně. Většina e-shopů na Shoptetu má v URL adresách produktů i výchozí kategorie, takže se změnou výchozí kategorie mění i URL produktu. Tak pozor na to.